FRAGT – FRAGTRATER & CORONA

FRAGT – FRAGTRATER & CORONA

 

Hvorfor taler vi om Fragt..?

Fragt er normalt ikke noget vi som forbrugere taler om, det er noget vi plejer at tage for givet. Vi bestiller en vare, betaler for den og får den leveret ganske hurtigt. Det er en service som alle detail virksomheder tilbyder deres kunder, selvfølgelig mod en mindre betaling, men som er blevet en helt naturlig del af det, at handle på nettet, igennem det sidste årti, hvor online handel er blevet integreret i vores samfund.
Pludselig gik der noget galt. Ordet Fragt eller Fragt Rater er blevet en hverdags snak, og en daglig nyheds opdatering på al verdens nyhedskanaler. Udsolgte varer, manglende produkter til videre forarbejdning eller produktion af f.eks. biler, tv, computere og alle andre elektroniske varer. Også helt nødvendige varer som mad og tøj er et problem at få på lageret.
Man oplever flere og flere virksomheder har flere vare end normalt i rest ordre, med lange leveringstider, og ikke mindst højere udgifter på Fragt, da raterne er steget tilsvarende med efterspørgslen.

Hvad skete der med Fragt under Corona..?

Da Covid-19 også kaldet Corona ramte verden, opstod der udfordringer som de færreste kunne have forud set. Flyene blev stående på jorden, Fragt skibene blev i havnene, og efterspørgslen på mange varer gik fra den ene dag til den anden i nul. Virksomheder forsøgte at navigere i et ukendt marked, og håbede på at krisen hurtigt ville aftage igen. Man fyldte lagerne op, for at holde produktion i gang, men lige lidt hjalp det. Corona havde bidt sig fast, og fik betegnelsen ”en verdens pandemi”. Verden lukkede simpelthen ned, imens Covid-19 tog til.
Efter nedlukning og restriktioner, kunne vi så småt begynde at åbne op igen. Nu skulle det vise sig hvilke dønninger der fulgte efter nedlukningen. Efterspørgslen steg igen, i takt med det igen blev muligt at leve et mere eller mindre normalt liv med restaurant besøg, koncerter og arbejdspladser som igen tog imod medarbejdere som længe havde været hensat til hjemme arbejde. Altså der kom gang i hjulene igen, og efterspørgslen på forbrugsvarer tog uanede højder, som medførte et ikke hidtil set pres på forsyningskæderne. Kombinationen af at etablere fragtruterne igen, og den store efterspørgsel på varer, er lig med stigende fragt rater. Selvom de fleste virksomheder er villige til at betale en Mer omkostning for at få deres varer frem til de tomme hylder, er det bare ikke nok. Lagerne rundt om i verden er blevet tomme efter manglende levering i nedluknings perioden, så derfor er der blevet en kollektiv mangel på varer i hele verden.

 

Hvordan oplever Cigaretpapir.dk Fragt problemet..?

Vi må erkende at vi også er ramt. Da noget af vores produktion ligger i Asien, og skal sejles hjem, oplever vi leveringstider på produkter, på op til 6 mdr. under normale omstændigheder tager det 6 uger. Vi mærker at vores samarbejdspartnere også har problemer med levering af varer til os, og derfor oplever vi varer i restordre, uden at kunne få en nogenlunde præcis leverings dato.

 

Hvornår mon Fragt er tilbage til normalen..?

Hvad skal vi forvente af fremtiden.? Ja hvis jeg bare havde evnen til at kunne se ind i glaskuglen, ville jeg kunne give et mere kvalificeret bud. Så dette er et forsøg på at ramme målet i tæt tåge. Jeg tror vi vil se markedet justere sig igen til normalen, men det tager tid. Lang tid. I takt med forsyningskæderne får indhentet de lange ventelister i ordrebøgerne, og lagerne igen bliver fyldte, tror jeg også at efterspørgslen på varer, vender tilbage til sit normale niveau som før Coranaen, derfor tror jeg at Fragt problemerne vil være udfaset i 4. kvartal 2022. Indtil da må vi leve med usikkerheden for frit at kunne vælge den præcise vare som vi ønsker. Det er spædende at følge, hvordan fragten kommer til at have indflydelse på Julen og ikke mindst Black Friday i 2021.

 

 

 

Indkøbskurv
Scroll to Top